Widok na zatpkę gdzie mieści się port dla statków towarowych oraz promów.

Rozbudowa portu w Esbjergu oraz nowy port w Kluizendok – nowe możliwości przeprawy w związku z brexitem

28 sierpnia 2019

Wprowadzenie kontroli celnych i granicznych w wyniku bezumownego wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej w znacznym stopniu wydłuży czas oczekiwania na odprawę. W szczególności narażone jest przejście łączące Calais i Dover, czyli obecnie najczęściej wykorzystywana przeprawa łącząca kontynentalną Europę z Wielką Brytanią. Duńskie oraz belgijskie połączenia promowe stanowić mają alternatywę dla firm transportowych obawiających się kilometrowych kolejek na przejściu granicznym w Calais.

Dla Duńczyków bezumowny brexit to możliwość rozszerzenia obecnej oferty ruchu promowego łączonego Danię z Wielką Brytanią w porcie w Esbjerg – największym duńskim porcie na Morzu Północnym obsługujący rocznie około 4,5 miliona ton ładunków. W grę wchodzi nie tylko zwiększenie ilości połączeń, ale i odpowiednia rozbudowa portu. Do końca 2019 roku ukończona ma zostać budowa nowego wielousługowego terminalu o bezpośrednim dostępnie do nabrzeża, jak również odpowiednim zapleczem magazynowym. Więcej o budowie nowego terminala znaleźć można tutaj. Informacje o przygotowaniach portu do brexitu znaleźć można na stronie Portu w Esbjergu.

Możliwość rozwoju w związku z bezumownym brexitem upatrzył również holendersko-belgijski port North Sea, który swoją działalność chce rozszerzyć na Gandawę gdzie powstać ma 40-hektarowy terminal multimodalny. Nowa inwestycja w Kluizendok obejmować ma budowę terminalu ro-ro, platformy cross-dockingu oraz terminalu kolejowego. Więcej informacji o planowanej inwestycji znaleźć można tutaj.

Foto: Komisja Europejska/ ec.europa.eu